Thursday, February 11, 2010

Moda si mofturile generatiei mele

*Note: I've finally made it into the Dilema Veche newspaper after kicking and screaming and writing. Well, not really, but writing, yes :-P Aciulea e varianta fara cele 3 randuri scoase asa cum e original in ziar. A aparut in editia nr. 313, Anul VII, 11-17 februarie 2010 :-) Lookie here: http://dilemaveche.ro/sectiune/tema-saptamanii/articol/codul-lui-tocqueville Enjoy:

Nu mai există un stil specific Bucureştiului. Am ajuns precum America: o salată compusă din toate trendurile, fără vreun bob de mazăre remarcat.
Prin ultimii doi ani ai mileniului trecut cel mai des îi călcam pe picior din greşeală în metrou pe emoizi, dar anul ăsta parcă cel mai des mă împiedic de pipiţe şi oameni de afaceri ... !

Pipiţele nu sunt ceva de domeniul mileniului ăstuia la noi, ci o gripă care a răzbit puternic în ultimii patru ani, avînd drept simboluri prinţesicile ta-tii, vopsite blond ori roz, care îşi petrec jumătate din timp la Mall Băneasa – „E cel mai mare din Europa, fată !” – cumpărînd orice pereche de blugi coloraţi, cu cît mai mult sclipici şi farmece, curele mari de piele cu diamante false care te orbesc în tramvai; bluze foarte stîmte pe trup şi ele cu cît de multe zorzoane posibile, bolerouri cu imitaţii de piele de leopard. Aceste prinţesici se balansează puternic pe toace de doisprezece centimetrii ţuguiate şi subţiri ca firul de păr. Probabil că ar fi de o sută de ori mai bine dacă domnişoarele acestea nu şi-ar lăsa la vedere anumite părţi ale cursului inferior şi mijlociu al şinei spinării. Le auzi trăncănind despre noile telefoane Samsung, glisante, aurite, pe care le-au primit de la tăticul. Piţipoancele au feţe mititele, dar guri uriaşe, iar dacă le greşeşti cu ceva, te trezeşti în centrul unui tsunami de înjurături care mai de care mai inovatoare. Domnul să te ferească să îi tai calea cînd se coboară din tramvai !
Cel mai adesea, piţipoancele sunt însoţite de un grup de masculi feroce cu geci negre foarte strînse pe torace, blugi cu rupturi şi sclipici masculin, se spune, tenişi Nike sau Adidas originali, negri sau albi, lanţuri masive de aur şi argint, ascultînd Guţă şi Hruşcă la maxim la difuzorul telefoanelor de fiţe prin autobuze. Ei, cocalarii, te fluieră pe stradă, iar dacă ai nenorocul să te întorci cu faţa spre ei, primeşti o replică precum: „Hei, tu, Harry Potter, da, tu ! Ce medie ai la română de nu ştii să vorbeşti, mă, Olar Păros ?”.
Oamenii obişnuiţi care nu caută să se diferenţieze de ceilalţi se mulţumesc majoritatea cu o pereche clasică de blugi de la orice magazin semi cunoscut sau de la second-handuri. Pot spune că orice hanorac vişiniu, gri cu pătrăţele sau albastru cu alte forme geometrice şi o jachetă de orice culoare sunt fix ce se poartă, de la 4 ani la 30. După aceea se căsătoresc şi sunt manipulaţi de consoartă.
În continuare se remarcă rockerii adevăraţi, superficiali sau în curs de dezvoltare. De cinci ani de zile eşti în trend dacă ştii să mînuieşti o chitară, mai ales dacă e un fender electric.Uite aşa s-a dezvoltat tipul rockeriţei superficiale care ştie cea mai simplă melodie, „Wish You Were Here” a trupei rock britanice Pink Floyd. Ele poartă cel mai adesea tricouri originale de sute de euro cu trupele AC/DC Metallica sau cu Jim Morrison, fără măcar să ştie diferenţa între Led Zeppelin şi Green Day, aceasta din urmă fiind o trupă punk, ce este adesea asemuită cu Red Hot Chilli Peppers şi Coldplay, o trupă specifică generaţiei emo.
Rockerii adevăraţi sunt foarte retraşi, din cîte am observat eu, şi foarte puţin sociabili. Preferă haine sumbre, paltoane negre, lungi iarna, au tunsori exacte sau complet dezordonate, cu plete rebele şi bocanci, de cele mai multe ori, şi ei poartă tricouri originale, dar nu neapărat cu Grateful Dead sau Queen, ci şi cu poantele designerului Alexander Timofeev sau ale lui Paul Dean.
Punkiştii sunt deseori încurcaţi cu cei emo, punk-ul stînd la baza fenomenului. Ei poartă blugi rupţi cu un lanţ sau două, brăţări cu ţepi şi capete de mort, adidaşi sau tricouri Ed Hardy, se machiază cu dermatograf foarte accentuat, au poate şi o creastă colorată în cap şi maieuri prin care îşi arată muşchii.
Emoleţii sunt leiţi aproape, dar nu ai să-i vezi pe ei cu o coamă de cocoş, ci cu o pleată peste ochiul drept, dreaptă, neagră dacă se poate, poartă mai des blugi negri, mai rar maieuri, dar cu siguranţă sunt 80% in doliu şi îţi vorbesc cu jumătate de gură.
Încă mai există şi hip-hoperii, care poartă blugi largi, maieuri albe extrem de lungi, şepci cu dosul, bling-bling-uri şi te salută cu „Yo, ma man!”.
Stilul hippie nu a murit niciodată complet, iar în ultimii doi ani din ce în ce mai multă lume a început să se exprime. Din păcate, fiind mai nou mult la modă, a apărut şi tipul superficial care ştie numai „We All Live in a Yellow Submarine” de la Beatles şi poartă aiureli de toate culorile. Mai există genul hippie-ului bogat, ceea ce este un oxymoron, dacă nu vă e cu supărare, ce poartă fuste lucrate de Anne Klein de la The Little Groovy Hippie Shop sau Zara, în acelaşi timp şi o pereche de pantaloni de pînză vişinie, trei cămăşi fluturînde, toate cumpărate cu sute de milioane, numai in speranţa de a fi observat(ă), în cele mai multe cazuri. Mai există totuşi hippie adevăraţi, care chiar nu sunt materialişti, se îmbracă aşa cum dă Domnul frecvent, sunt visători, îşi lasă plete complet nebune în valuri şi sunt paşnici.
Cu acestea spuse, cred că pot încheia călătoria prin Bucureştiul nostru american.



Ileana Zirra, redactor colaborator Dilematix, clasa a VIII-a B, intr-un liceu din ce in ce mai mizerabil.

15 comments:

  1. WOOOW!O_O Chiar e foarte tare!!!(desi eu inca n-am vazut oameni hippie prin bucuresti....dar merge;) )

    ReplyDelete
  2. sar'na, sefu'! :) daca ar fi fost s-o iau pe aia dreapta, as fi zis ca hippie-ii adevarati sunt aia care fumeaza marijuana, nu-s niciodata treji, sunt tare pasnici si iti zic "Piss on earth!", doar ca aveam o limita de caractere foarte enervanta, care-mi statea deasupra capului ca un nor de patrunjel :D

    ReplyDelete
  3. Stii, fara suparare, dar oamenii hippie cred ca sunt cei mai imputiti oameni de pe pamant. Ei au fost rasi de pe fata pamantului timp de 10 ani si semnul lor a fost luat drept " semnul pacii " pentru ca americanilor le era rusine pentru ceea ce au avut de suportat de la jegosii aia, epidemii etc. Acum dupa 10 ani, Woodstock-ul cica a aparut si da domnul sa nu fie adevarat, ca asa vor fi probleme mari, epidemii, virusi noi, mai noi ca AH1N1. In schimb, in ceea ce priveste rockerii, nu trebuie sa te imbraci in negru, sa porti tricouri cu formatii sau sa fi retras ca sa poti asculta rock. Ah, si eu am vazut un punk-ist pe strada si indiferent de cat de nenorociti par, din cate stiu, ei vor doar sa pastreze libertatea oamenilor. Emoizii, sunt niste pulalai, scuza-mi expresia, care toti canta in formatii care zbiara, si se numesc cica " screamo " ceea ce dupa mine e cel mai mare cacat. :).

    ReplyDelete
  4. Fiecare cu parerea lui, ce po' sa zic? Mai, sincer, am cam generalizat si as fi vrut sa spun ca nu-s toti fix asa cum i-am descris si nu zic ca punkistii sunt niste cretini, nici macar de pitirici nu ma iau, dar nu mai aveam delooooc spatiu sa spun ca exista si rockeri care se imbraca cum au ei chef dar asculta rock. Nu zic ca nu poti fi, sa zicem, om obisnuit(la capitolu' imbracaminte) si sa asculti oooorice muzica, Doamne fereste, nu! Dar muuulti muuulti rockeri se adapteaza modei si se-mbraca si ei cochet :) Chiar nu ma iau de nimeni, iar daca faceam asta, crede-ma ori nu, nici nu-mi acceptau articolul, ca e totusi ... cum s-ar zice, politically incorrect :-P
    Eu n-am nimic impotriva alora hippie. I, for example, consider myself quite the hippie ... sunt mare fan Beatles, urlu mult, dar asta tine doar de temperamentul meu dereglat, dorm o tona, ma imbrac hippie si port fuste si culori frumoase, din punctul meu de vedere, bratari sau chestii de pus la gat ... adica, una e sa te comporti ca un hippie si alta e sa fii hippie ca pe vremuri. De asemenea, eu consider ca orice ... stil evolueaza, iar asa a evoluat si generatia hippie: nu te mai numesti hippie adevarat daca esti "imputit", vorba ta, si compleeeet liber sa faci ce vrei tu, ci daca fumezi iarba, esti pasnic, nonconformist, dar nu faci tambalau si diverse alte chestii. Hippie, dupa mine, in ziua de azi, sunt oamenii complet liberi care fac ce vor ei, se imbraca cum le vine, pun pret mai degraba pe comportament decat pe infatisare ... pe scurt, repet, totul evolueaza si asa s-a schimbat si stilul asta. Pun pariu ca peste 10 ani, o sa se schimbe traditiile, iar rockerii o sa se vopseasca toti negri, o sa aibe cate 3 suvite albe in cap si o sa semene probabil mult mai tare cu genul gothic si probabil o sa iti vorbeasca cu un ton ragusit. (acu' doar speculez si-mi folosesc imaginatia, nu zic nimic concret.)
    Nu pot sa spun ca Woodstock-ul e o chestie minunata ... sunt de-acord ca are defectele lui, dar e acelasi lucru cu Stufstock-ul (nu-mi spune ca asta nu era fun mai demult, ca pana si eu ma bucuram cand veneau trupe bune de tot sa-ti cante la mare, chiar daca era o aglomeratie absolut bleah, doar ca eu oricum mergeam la concertele de la pranz cand era relativ go si foarte placuit) sau orice concert mare, cum e asta al AC/DC din vara, unde sa vina o TONA de oameni, doar ca Woodstock-ul e la un nivel international, mai mare. Oricum, aici ar fi o discutie intreaga si avand in vedere ca nici una din noi doua nu a avut ocazia sa si fie prezenta la asa un eveniment, cred ca argumentele noastre cam mor :-D Io prefer sa ma duc sa ma culc acus. :-) Sper totusi ca ti-a placut articolul, domnisoara critic :-P
    Reverente,
    Ileana.

    ReplyDelete
  5. Nu vreau sa ma crezi o " domnisoara critic ", dar de exemplu, am o prietena care asculta melodii foarte grelesi chiar se imbraca ca un rocker, dar nu e retrasa si e foaarte sociabila, are multi prieteni buni. Exista si tarfele rock-ului, sa zicem si indiferent daca am fost sau nu la Stufstock, fratele meu a fost si mi-a zis ca acolo, de mult timp se practica fumatul ierbii si si la Woodstock e acelasi lucru, avand in vedere ca romanii au preluat traditiile de acolo, dar denumind festivalul altfel. Eu consider ca nu trebuie sa fii hippie sau rockeru sau emo, pitipoanca, goth sau adeptul al oricarui alt gen, ci sa iti faci un stil propriu care sa te incante si mai ales, care sa ii faca pe oameni sa inteleaga ca nu e neaparat nevoie sa fii de exemplu hippie, ca sa te imbraci colorat si sa te simti liber, ci trebuie sa ai dreptul la o opinie. :).
    Si, da, mi-a placut articolul :).

    ReplyDelete
  6. Oh, nici nu stii cat de de acord cunt cu tine :-D Tre' sa-ti faci propriul stil, doar ca nu multa lume face asta, din pacate. Cel putin, nu mi se prea pare.
    A, sa nu-ti bati capul, Cora, eu glumeam cand ziceam "domnisoara critic", n-o ziceam in nume de rau. E placut sa convesezi cu lumea, mai ales sa-ti sustii opinia.
    Iarasi, nu zic ca toti rockerii sunt asa cum i-am descris. Exista exceptii, fiecare categorie se mai nimparte in patru, iar ele in 6 si tot asa, le poti despica pe toate pana ajungi in rai !
    Eu la Stufstock am fost, cum ziceam, la concertele de la pranz, care erau ca orice mic concert dintr-un clubulet, nu cu o tona de omanei, ci cu un numar moderat, iar atmosfera era asa de chill zone, de duminca dupa-masa in familie, fara sa fii criticat. Chiar foarte foarte fain.
    Acum, na, unii oameni sunt fani ai ierbii si nu ai cum sa le spui ca e rau, ca daca asa se simt bine, e treaba lor. Chiar ieri seara am fost la o petrecere si unii s-au uitat la un film de la Woodstock. Bine, eu nu am prins prea mult din el ca am preferat sa stau la o discutie serioasa in colt, ha :P Da' stii, una e sa fii la mare la Stufstock si sa fumezi si sa te droghezi (si nici macar nu era asa de pronuntat pe vremuri obiceiul aici) si sa ai un cort, sa faci baie dupa fiecare dans, si alta e sa fii intr-un camp cu cortul, fara apa 3-7 zile, drogandu-te, fumand la greu si dansand non-stop. In ultima vreme, da, la noi, Vama Veche a devenit un esec, o mizerie, si e de-un jeg indescriptibil, iar oamenii care vin acolo nu mai sunt oamenii care tot ce vro e o vacanta buna, ci acum vin numai jegosi si tigani pe-acolo. E o zona de-a dreptul scarboasa in zilele noastre, and these are OUR days :P
    Io-ti respect opinia, amico :P Ar fi frumos daca toti si-ar avea stilul lor, dar n-are toata lumea rabdare, n-au toti, sa zicem, resurse, n-au toti chef ... Depinde de fiecare. Dac-ar fi s-o luam cum zici tu, atunci stilul meu e inventat de mine :-P Ca nu port numai rochii si n-am bentita si nu fumez iarba si nimic, ci ma imbrac cum am chef. Ba super elegant, ca diseara cand ma duc la un concert la Ateneu, ba intr-o fusta dubioasa si doua bluze suprapuse. Si tu, daca-mi permit. Pantalonii rosii nu vad c-ar face parte din vreo categorie. Sunt doar draguti :-P Of, of, vrei sa mai scriu un articol? :)) Am obosit pe moment. Ma duc sa mai scriu la mate :D
    Salutare si fratie,
    Ne vedem la berarie :-P

    ReplyDelete
  7. Nuu, stai linistita, te cred ca ai limitare de spatiu si imi pare foarte rau pentru chestia asta si da, am luat-o ca pe o gluma " domnisoara critic " . Oricum, repet, articolul ar trebui sa fie foarte cautat pentru ca ai o opinie foarte buna, dupa parerea mea, cred ca ai avut un trafic mare :).

    ReplyDelete
  8. Dap, limitarea de spatiu e un rahat :D Iii, multumesc de aprecieri :) Sa stii ca am primit multe critici pozitive si numai doua negative, dar erau doar referitor la anumite puncte si diferite opinii, in nici un caz nu erau impotriva mea :-P Chiar a fost simpatic ca m-a oprit o profa de vioara de la mine din scoala de muzica, pe care n-o cunosteam deloc si a inceput sa urle: "Tu esti ILEANA ZIIIIRRA?" A fost foarte funny :)) Citise articolul si s-a uitat crucis, cica :))
    Danke schoschon pentru o conversatie placuta si aprecieri si remarci :)
    Ileana.

    ReplyDelete
  9. pentru ca tot esti curioasa sa cunosti pe cei de la no3.ro...un indiciu asa ar fi ca nici unul dintre noi nu iese in evidenta prin fashon:)...deci tipul blond sau tipa cu pantaloni in carouri nu e vreunul dintre noi.noi suntem destul de normali asa si zic, foarte discreti, ceea ce e un lucru bun :).

    ReplyDelete
  10. Sper ca nu-i cu suparare ca-s curioasa :)
    Si sper si ca nu-s exclusa din start ca a fost simpatic Stefan si m-o anuntat in mod deliberat prin pubic :P
    Sunt de-acord ca discret=bun. Nici eu nu ma-mbrac incat sa dau lumea pe spate, nici nu vreau.(doar daca m-as prezenta in chiloti as soca, dar n-am de gand :)) ) Si nu pot spune ca ma impresioneaza ca aveau ochelari super coolish sau pantaloni la moda, dar aveau camere meseriase, cred.

    ReplyDelete
  11. nu-i nicio suparare. legat de moda..e ok...si in general, din punctul meu de vedere, toata lumea e ok...:).

    ReplyDelete